укр | english
 
 

Ефективна взаємодія влади, бізнесу та громадських організацій можлива за умови чіткого поділу зон відповідальності кожного з партнерів.

До такого висновку дійшли учасники міжрегіонального інвестиційного форуму «Пріоритетні напрями забезпечення подальшої інтеграції України у європейську та світові економічні системи. Туризм, енергетика, транспорт – сучасний стан та нові інструменти стимулювання розвитку регіонів», який пройшов в Ужгороді 17 червня 2010 року. Ініційований регіональним представництвом ICC Ukraine, форум зібрав в обласному центрі Закарпаття понад півтора сотні учасників – представників органів влади, підприємців, громадських об’єднань малого й середнього бізнесу, банківських установ, страхових компаній, вітчизняних та зарубіжних експертів з розробки та реалізації стратегії розвитку регіонів. Безпосереднім організатором  форуму – керівництву Українського національного комітету  Міжнародної торгової палати  на чолі з Президентом ICC Ukraine В.І. Щелкуновим та Закарпатській облдержадміністрації, яку на форумі представляв заступник голови ОДА В.В. Гоблик, вдалося знайти, як підтвердили підсумки форуму, оптимальний варіант проведення цього заходу. Після отримання інформації  про об’єкти, які очікують інвестування та доповідей, оприлюднених на  пленарному засіданні заступник Міністра економіки України І.В. Крючкова, перший заступник начальника управління інвестиційної та інноваційної політики секретаріату Кабінету Міністрів України Ю.В. Вечір, заступник голови Держмитслужби України В.В. Бондар, заступник голови державного агентства  України з інвестицій та інновацій С.В. Маргащук, голова Комітету базових галузей промисловості при ТПП України Ю.В. Куренков, представники регіональних ділових кіл В.О. Приходько, В.О. Панов, учасники форуму зосередилися на роботі у п’яти тематичних секціях. Тут дискутувалися  пріоритетні напрямки розвитку туризму, альтернативної енергетики, транспорту й логістики, діяльності  малого й середнього бізнесу. З огляду  на специфіку регіону, ці проблеми розглядалися у контексті функціонування спеціальної економічної зони та врахування прикордонного розташування  та інших його переваг. Вони, насамперед, наклали свій відбиток на роботу секції «Транскордонне співробітництво західних прикордонних областей, розвиток транспортно - логістичного комплексу Заходу України». Діловий, прагматичний тон виступів заступника голови Держмитслужби В.В. Бондара, віце-президента ICC Ukraine О.І. Платонова, інших учасників засідання тематичної секції дозволив у процесі роботи вийти на ряд практичних пропозицій. Окремі з них стосувалися необхідності удосконалення митних процедур, внесення змін  до Статуту залізниць України, прийняття нормативно-правових актів, які б сприяли розвитку конкурентного середовища при наданні послуг у сфері здійснення  транзитних перевезень та забезпечили рівні умови діяльності транспортно - термінальних компаній всіх форм власності, задіяних в обслуговуванні міжнародних перевезень. Вони цілком збігалися  з позицією Європейської спілки транспортників України, оприлюдненою на форумі керівником Карпатського центру ЄСТУ, виконавчим директором Закарпатського регіонального представництва Українського національного комітету Міжнародної торгової палати Валентиною Пароконною. Зокрема, на думку учасників форуму, прийняття Кабміном постанови про зміни до Статуту залізниць  України сприяло б врегулюванню правового статусу  тих залізничних вантажних терміналів, які є складовою прикордонної транспортної інфраструктури, однак не входить до системи Укрзалізниці. Вони отримали б можливість пропонувати замовникам більш прогнозовані тарифні ставки на вантажопереробку, залучати додаткові обсяги транзитних вантажів. Підвищення їх інвестиційної привабливості в кінцевому наслідку призвело б до збільшення обсягів валютної виручки, збереження в системі  залізничного транспорту України існуючих, та створення нових робочих місць.

Що стосується обсягів транзитних залізничних перевезень територією України та збільшення їх обсягів, мали б сприяти,  на думку ряду виступаючих  й прискорення процесу отримання «Укрзалізницею» ліцензії на проведення посередницької діяльності митного перевізника, прийняття Кабміном постанови «Про затвердження переліків пунктів пропуску на митному кордоні України, через які здійснюється ввезення на її митну територію, вивезення за її межі та переміщення транзитом підакцизних товарів».

На секції дискутувалось також питання щодо можливості здійснення повного митного оформлення імпортних вантажів (на підставі заяви власника товарів) без листів – узгодження, лише шляхом електронного повідомлення митниці призначення, права начальників митниць пункту пропуску, в зоні діяльності якої здійснюється перевантаження, приймати рішення щодо використання СТЗ при транзитних перевезеннях у разі, якщо операції перевантаження, зберігання та митного оформлення  здійснюються в комплексі з терміналом, у власності якого знаходиться СТЗ відкритого типу.

Серед найбільш резонансних виступів, що прозвучали на засіданні секції – виступ голови громадської ради при ДМСУ, президента компанії «Пласке» О.І. Платонова, який зокрема, висловив своє бачення необхідності прийняття нового Митного Кодексу України, розробки інструкцій з питань організації митних процедур, що стосуються внутрішнього і міжнародного транзиту без чого неможливе скорочення терміну доставки вантажів та досягнення ефективної взаємодії з прикордонними та митними службами.

Значне місце у ході дискусій відводилось поліпшенню використання можливостей міжнародних транспортних коридорів та потенційних можливостей вітчизняної прикордонної інфраструктури. До прикладу, вносились пропозиції щодо організації на прикордонних територіях суміжних держав дирекцій 5 – го МТК.

Учасники форуму не оминули й проблем створення сучасних логістичних центрів на стиках залізничних систем з різною шириною колії. Зокрема, йшлося  про створення у м. Чоп міжнародного транспортно - логістичного центру  на базі ініційованого ЄСТУ проекту з включенням його до галузевих державних програм. До пропозицій учасників форуму з різних регіонів України долучалися й зарубіжні гості. Зокрема, Томаш Берке – голова Торгово-економічної місії Угорщини вніс пропозицію щодо розробки спільної програми розбудови  Українсько-угорського кордону. На його думку, найбільш перспективним місцем розташування індустріального парку може бути район Загонь – Чоп.

Ряд ідей, що стосуються подальшого розвитку транспортно –логістичного комплексу західних регіонів України виникли під час презентації інвестиційних проектів «Транскордонне співробітництво на прикордонних водах басейну Тиси», «Створення індустріального парку з елементами логістики «Берег –Карпати» та «Створення альтернативного транспортного коридору порт Бар (Чорногорія) – станція Дяково (Україна), які представили відповідно Закарпатський облводгосп, Закарпатське  обласне агентство з інвестицій та господарського розвитку території та КП «Агенція місцевого розвитку». Зокрема, Едуард Осійський, який представляв учасникам форуму перший із згаданих проектів, наголошував на тому, що реалізація існуючого проекту будівництва порту на р. Тиса у м. Чоп дозволило б перевести водні пункти пропуску через кордон. Йшлося також про будівництво каскаду ГЕС на р. Тересва, впорядкування водоймищ регіону. Ряд слушних пропозицій були внесені  й до представленого відділом зовнішньоекономічних зв’язків Мукачівського міськвиконкому  проекту «Реконструкція військового аеродрому та створення аеропорту європейського рівня «Мукачево». До прикладу, уже згаданий  представник Угорщини Томаш Берке вважає, що інвестиційної привабливості цьому об’єкту могло б  додати спорудження вузькоколійки, яка з’єднала б Мукачево з аеропортом. Ця пропозиція співзвучна із розробленим кілька  років тому Карпатським центром ЄСТУ проектом  часткового відновлення колись широко розгалуженої мережі вузькоколійок, які існували більше ста років й відігравали важливу роль у гірській логістиці регіону.

Оскільки для Закарпаття  розвиток туризму  є пріоритетом, особливо зацікавлена розмова велася в однойменній секції, модератором якої була заступник начальника управління –начальник відділу  з питань туризму і курортів головного управління з питань європейської інтеграції, зовнішньоекономічних зв’язків та туризму   облдержадміністрації О.Д. Фулим. Після заслуховування доповіді, своє бачення перспектив розвитку туризму в Закарпатті та шляхів підвищення інвестиційної привабливості цієї сфери висловили  віце –президент  Українського національного комітету Міжнародної торгової палати Н.В. Бондар, перший заступник голови Державної служби туризму і курортів України О. П. Мацюк, керівники туристичних організацій та відповідальні працівники галузевих відділв райдержадміністрацій О.В. Сивак, Є.А. Сабінін, О.В. Боршош, Є.Б. Репарук. На думку більшості виступаючих, серед причин, які наразі стримують розвиток гірського туризму  недостатній розвиток супутньої інфраструктури, зокрема під’їзних шляхів до гірськолижних витягів, невпорядкованість ряду пішохідних маршрутів, непідготовленість  частини кадрів галузі для роботи за європейськими стандартами. Що стосується розвитку сільського туризму, то на думку окремих учасників форуму, конче необхідним є прийняття відповідного закону, запровадження, особливо, в гірських районах, пільгової системи кредитування сільського туризму. Виступаючі наголошували й на необхідності організації фахового навчання підприємців, які працюють у сфері  туризму,  єдиних вимог щодо видачі дозволів інструкторам та провідникам гірських маршрутів та єдиної системи маркування туристичних шляхів. Серед найбільш привабливих інвестиційних проектів, що були представлені на засіданні згаданої секції  «Ужгород –Полонина Руна – курорт європейського рівня», будівництво витягів на туркомплекс «Драгобрат», «Розбудова об’єктів туристичної інфраструктури на природньо-заповідній території «Синевірське озеро», «Будівництво гірськолижного комплексу «Полонина Апецька»

Закарпаття – один з небагатьох регіонів України, до свого часу було апробовано функціонування спеціальної  економічної зони та спеціальний режим інвестиційної діяльності, які регулювалися Законами України «Про спеціальну економічну зону Закарпаття» та «Про спеціальний режим інвестиційної діяльності в Закарпатській області. Саме вони спричинили ту обставину, що сьогодні понад 60 %  підприємств Закарпаття є господарюючими суб’єктами з іноземними інвестиціями. Тож невипадково, Президент ICC Ukraine В.І. Щелкунов, заступник  Міністра економіки України І.В. Крючкова, заступник голови Державного агентства України з інвестицій та інновацій С.В. Маргащук, перший заступник начальника управління інвестиційної та інноваційної політики секретаріату Кабінету Міністрів України Ю.Є. Вечір, начальник управління  міжнародного співробітництва та інвестиційного розвитку  Міністерства регіонального розвитку України О.О. Володін, віце – президент ICC Ukraine  з інноваційної політики В.А. Коляденко обрали для роботи в рамках форуму секцію, в якій дискутувалися проблеми підвищення ефективності використання ресурсів, функціонування спеціальних економічних зон та територій пріоритетного розвитку, впровадження партнерських стосунків між Урядом та регіонами. З оприлюднених доповідей учасники форуму отримали доволі вичерпну інформацію щодо сучасної макроекономічної ситуації в Україні, мали можливість висловити власне бачення проблем підготовки та реалізації інвестиційних проектів. Неабиякий інтерес учасників форуму викликали доповіді, оприлюднені на секції «Малий та середній бізнес» - основа економіки країни з ринковою економікою , з якими виступили   віце – президент з питань  розвитку малого та середнього бізнесу та керівник однойменного департаменту ICC Ukraine  О.В. Кужель та Н.Д Кожевіна, керівник регіонального представництва у Волинській області П.І. Мякота. На думку, Олександри Кужель, рівень розвитку малого та середнього бізнесу свідчить про рівень розвитку демократії. Вона зупинилася також на питаннях, пов’язаних з впровадженням електронної реєстрації підприємця, спрощенням видачі дозволів на ведення тієї чи іншої діяльності, скороченням термінів видачі ліцензій.

В окремій секції розглядалися проблеми розвитку промисловості та високоефективних альтернативних та відновлюваних джерел енергії. Окрім вітчизняних фахівців – радника президента  ICC Ukraine  з питань енергозбереження Д.Г. Рєвіної, керівника відділу зовнішньоекономічних зв’язків компанії з управління активами IC Holding А.І. Остапюка,  з доповіддю тут виступив відомий серед ділових кіл Закарпаття  австрійський професор Гюнтер Штампф, ряд проектів якого реалізовано не лише на європейському, але й інших континентах.

На загал в рамках форуму було заслухано 28 доповідей, що стосувалися пошуків ефективних шляхів взаємодії влади й бізнесу, презентовано 27 інвестиційних проектів, підписано угоди про співпрацю між Українським національним комітетом Міжнародної торгової палати та Державним агентством України з інвестицій та інновацій. Аналогічну угоду ICC Ukraine укладено також із закарпатською обласною державною адміністрацією та облрадою. Тож в учасників форуму були всі підстави для того, аби констатувати: його проведення – ще один крок до встановлення тісної співпраці між представниками національного, регіонального та місцевого рівнів державного управління, спрямованої на залучення в регіоні іноземних інвестицій. У прийнятій за підсумками засідань тематичних секцій резолюції зазначено, що сталий та збалансований розвиток має стати найбільш ефективною стратегією, яка дозволить раціонально використовувати наявний ресурсний потенціал, створювати нові напрямки діяльності територій, зможе  синхронізовувати інтереси різних рівнів влади та територіальних громад.

У числі найбільш пріоритетних завдань форум висунув необхідність консолідації зусиль державних, регіональних, місцевих органів влади та громадськості у питаннях ефективного використання державних та регіональних ресурсів, реалізації програм і проектів, які сприяють залученню іноземних інвестицій.

Серед ухвалених рекомендацій – необхідність розробки спеціальної програми з розвитку інфраструктури, пов’язаної з енергетикою, транспортом, інформаційно- телекомунікаційними технологіями, необхідність уніфікації процедур перетину кордонів і документації міжнародних перевезень, підготовка кваліфікованих кадрів для роботи з інвесторами в бізнес-структурах та органах влади, формування екологічної культури, як основи мотивації енергозбереження.

Активна участь  у підготовці форуму представників владних структур дає підстави сподіватися на те, що його напрацювання невдовзі ляжуть в основу законодавчих ініціатив, нормативно-правових актів Кабміну, міністерств і відомств, місцевих органів влади.

  Федір Харута  - співголова Асоціації «Європейська спілка транспортників України»,
керівник  регіонального представництва ICC Ukraine  у Закарпатській області

 
Про Асоціацію:Діяльність:Члени ЄСТУ:Правова сторінка:Новини:Контакти

Європейська спілка транспортників України© 2006