Споруджені ще за часів Австро-Угорщини
та Чехословаччини, вони тривалий час відігравали надзвичайно
важливу роль в народно –господарському комплексі краю.
Сьогоднішня практика задіяння цього ресурсу в гірських
регіонах сусідніх держав – Румунії, Словаччини, Польщі,
перспективи інтеграції, засвідчують про те, що відродження
та функціонування «вузькоколійок» може дати серйозний
поштовх соціально – економічному розвитку гірських районів,
слугувати ефективнішому використанню природних ресурсів,
впровадженню природозберігаючих технологій.
У повоєнний період
протяжність вузькоколійних залізниць краю сягала 1339 км.
Найбільш розгалуженою була їх мережа у Тячівському,
Рахівському, Свалявському , Іршавському районах, де вони
з’єднували великі населенні пункти з віддаленими лісовими
масивами.
Початок демонтування
вузькоколійних залізниць ( кінець 50-х років минулого
століття) був пов'язаний із зміною тодішніми ліспромгоспами
технології перевезення деревини з місць її заготівель до
нижніх складів (лісовозним автотранспортом). Найпротяжніша
«мала залізниця» у Тячівському районі ( Усть – Чорна –
Тересва) була зруйнована останніми катастрофічними
паводками.
На сьогодні протяжність
єдиної діючої вузькоколійки Берегово – Іршава, Виноградове –
Хмільник, яка знаходиться на балансі «Укрзалізниці», сягає
97,9 км.
При здійсненні ряду
організаційно-господарських заходів вона могла б стати
об’єктом, на якому можна практично апробувати потенційні
можливості вузькоколійок у контексті перспектив і
пріоритетів розвитку народногосподарського комплексу області
загалом.
Концепція програми
реконструкції та розвитку вузькоколійної залізниці Берегово
– Іршава, Виноградове – Хмільник нашою Асоціацією
розроблена. Однак вона потребує серйозної експертизи
науковців та підтримки владних структур як на регіональному,
так і загальнодержавному рівні.
Що ж стосується будівництва
вузькоколійок у районах, де вони діяли традиційно, то їх
необхідність стає очевидною й з огляду на створення у
майбутньому потужних гірськолижних комплексів, об’єктів
малої енергетики, сучасних полонинських господарств. Як
засвідчує практика ряду європейських країн, подібні об’єкти
сьогодні викликають особливу зацікавленість потужних
вітчизняних і зарубіжних інвесторів.
Концепція
ПРОГРАМИ РЕКОНСТРУКЦІЇ ТА
РОЗВИТКУ ВУЗЬКОКОЛІЙНОЇ ЗАЛІЗНИЦІ БЕРЕГОВО – ІРШАВА,
ВИНОГРАДІВ – ХМІЛЬНИК
МАТЕРІАЛИ з історії
будівництва та експлуатації вузькоколійних ( „лісових”)
залізниць Закарпаття
Лист ректора
Дніпропетровського Національного Університету залізничного
транспорту Пшінька О.М. з приводу відродження вузькоколійок
|